Att leva vid floden

Presentation av Floden

Naturgeografi

  • Var ligger floden?
  • Var är flodens mynning? (Var rinner floden ut? Ungefär vilka koordinater? Har floden ett delta?)
  • Var är källan?(Kan vara svårt att exakt berätta)
  • Hur lång är floden?
  • Genom vilka länder rinner floden?
  • I vilken/vilka klimatzoner rinner floden?
  • Genom vilka olika växtlighetsområden rinner floden?
  • Åt vilket väderstreck rinner floden?
  • Vilken är den ungefärliga höjdskillnaden mellan källa och mynning?(Kan vara lite lurigt att hitta)
  • Vilka naturresurser finns, till exempel jordbruksmark, malmer

Kulturgeografi

  • När bosatte sig de första människorna vid floden? Varför?
  • Är området längs floden tät- eller glesbefolkat?
  • Hur använder människorna floden? (Flera exempel) Varför?
  • Vad odlar människorna vid floden?
  • Finns det miljöproblem? Vilka?
  • Hur ser infrastrukturen ut i området? (vägar, järnvägar, kanaler, kommunikation)

Eget resonemang och jämförelse  (max 700 ord)
(Åsikter, Perspektivbyte, Begrepp, Konsekvenser, Jämförelse med Amazonasfloden)

  • Använd nu den information du fått fram i arbetet med din presentation av floden och resonera kring hur du tycker att livet för människorna verkar vara vid den flod du arbetat med.
  • Varför växer stora samhällen och kulturer fram vid vissa floder? /Vad är det som gör det bra att leva där.
  • Vilka svårigheter/utmaningar kan livet vid floden innebära?
  • Jämför människors möjligheter vid din flod och vid Amazonfloden. Klicka här för information om livet vid Amazonfloden.