Kartkunskap

ska%cc%88rmavbild-2016-11-30-kl-18-23-47

Vad säger läroplanen om denna del av ämnet Geografi?

Eleven har kunskaper om världsdelarnas namngeografi och visar det genom att  beskriva lägen på och storleksrelationer mellan olika geografiska objekt.

Eleven kan undersöka omvärlden och använder då kartor och andra geografiska källor, teorier, metoder och tekniker på ett relativt väl fungerande sätt,

Att kunna vid arbetsområdets slut:

  • Känna till de olika världsdelarna och ha en översiktlig bild av läge och storlek för  världsdelarnas länder, vatten, öar, berg, öknar, regioner och orter.
  • Kartan och dess uppbyggnad med gradnät, färger, symboler och olika skalor.
  • Känna till de olika klimatzonerna.
  • Känna till och kunna tolka olika typer av tematiska kartor.
  • Känna till och kunna använda centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa och samtala om geografi.
  • Genomföra fältstudie i natur- och kulturlandskap

Att träna på

Länk till sida att utgå ifrån när du tränar på detta.

Användbara begrepp i geografiska resonemang.

karta, längdgrad(longitud), breddgrad(latitud), ekvatorn, väderstreck, zenit

världsdelarna, Europa, Asien, Nordamerika, Sydamerika, Afrika, Oceanien, Antarktis, nordpolen, sydpolen

naturgeografi, kulturgeografi, fältstudie

geocentrisk världsbild), nutid; heliocentrisk världsbild,

Olika tematiska kartor, skala, småskalig karta, storskalig karta,
topografisk karta, GIS, GPS

klimatzoner (polarzonen, tempererade zonen, subtropiska zonen, tropiska zonen)

klimat, (olika klimat; inlandsklimat, kustklimat, medelhavsklimat, polarklimat), väder/klimat

tromb, orkan, passadvindar, sund, delta,  golfströmmen, regnskugga, tidvatten, tzunami, växthuseffekten,

stäpp, tundra, savann, lövskog, odling, bördigt, näringsfattigt, slam, permafrost, erosion, vittring

öknar, inlandsisen, landhöjningen, ändmorän, horst, gravsänka, förkastning,