Befolkning

ska%cc%88rmavbild-2016-11-30-kl-17-54-36

Att kunna vid arbetsområdets slut:

  • kunna använda geografiska källor, exempelvis befolkningspyramider, för inhämtande av information.
  • kunna resonera kring orsakerna till fördelningen av världens befolkning.
  • kunna resonera kring migration, orsakerna bakom och dess följder.
  • kunna resonera kring vilka mekanismer som ligger bakom och påverkar befolkningsutvecklingen i världen.
  • kunna resonera kring utmaningar som befolkningsutvecklingen ställer oss inför och tänkbara lösningar på dessa.

Begrepp som kan vara användbara:
befolkningsfördelning, befolkningspyramid, urbanisering, push och pullfaktorer,

demografi, demografiska transitionen, familjeplanering,

BNP, BNP/capita, HDI, glesbygd, råvaror, fattigdom och rikedom.

naturresurser, ekologiskt fotavtryck, mortalitet, nativitet

spädbarnsdödlighet, familjeplanering, infrastruktur, utbildning, migration, (immigration/emigration) “brain-drain”

socialt skyddsnät, sjukvård, pension, skatt, jämlikhet, jämställdhet

hållbar utveckling(ekonomiskt, socialt, ekologiskt)

förnybara energikällor (sol,vind,vatten mfl), icke förnybara energikällor (fossila bränslen mfl), “grön teknologi”, global uppvärmning, växthuseffekten,

Arbetsuppgifter

Grundkurs