Svenska lyriker

Lektion 1

Bakgrund:
Läs Svenska för dig s.117-118

Läs “I rörelse”

Analysera dikten (modell för diktanalys)

Se “Hej Litteraturen!”
– Den svenska poesin (sli.se) 00.00 – 13.13)

Karin Boyes dikt “I rörelse” inspirerade det svenska herrlandslaget i fotboll
till att nå nya höjder i VM 1994. Dikten ruskade om dem och fick dem att
tänka på ett nytt sätt.
Berätta för varandra om någon dikt, roman eller
film som fått er att tänka i nya banor? Kan ni komma på någon person
som skulle behöva inspiration till att tänka nytt? Vem då och varför?

Diskutera vidare

1. ”Dikter är som o-utblandad saft” säger Rebecca Vinterbarn Elg i
programmet. Vad menar hon med det?

Edit Södergran

Analysera dikten (modell för diktanalys)

 

Sten Selander

Spela kula

”Vi spelade kula på torget en dag,
en liten folkskolegrabb och jag.

Jag hade väl femti, han hade fem.
Vi spelte. Och han förlorade dem.

Han snorade till och gav mig en blick,
då jag visslade överlägset och gick.

Men jag ångrade mig, när jag kom till vår port,
och tyckte det var något fult, jag gjort.

Jag gnodde tillbaka. Men ingenstans
kunde någon säga, var grabben fanns.

Jag skämdes. Jag tror, jag skäms för det än,
när jag ser dem spela kula igen.

Och jag ville ge, jag vet inte vad,
för att en gång få se den grabben glad.

Men nu är han säkert en stor, grov karl,
som släpar och sliter – jag vet inte var.

Och visste jag det, förslog det ej stort.
Man kan aldrig ändra det fula man gjort.

Man kan inte lämna kulor igen
och trösta pojkar, som stelnat till män.”

Analysera dikten.
“Vad innebär diktens sista strof?” “Man kan inte lämna kulor igen och trösta pojkar, som stelnat till män”

 

Lektion 2

Se “Helt Lyriskt”

Lektion 3

Intro:
Strövtåg i hembygden Gustav Fröding

Uppgift
Läs några låttexter eller lyssna på några låtar som ni gillar. Försök upptäcka rim, nästan-rim, anaforer och allitterationer. Ge exempel på dessa. Diskutera vad ni gillar bäst eller fungerar bäst.

Lektion 4

Stationsbana (Karin Boye, Edith Södergran och Sten Selander)(jobba i par)

1. Memorera “I rörelse”. Öva på att läsa den med inlevelse. Fundera på var du ska lägga in pauser och vilka ord du ska betona. Deklamera den sedan för din kamrat.

2. Gör som Rebecca Vinterbarn Elg – mobiltelefonspoesi. Välj ett SMS ur din in- eller utkorg och läs det som om det vore en dikt. Gå vidare och välj ett nytt SMS. Skriv av alla orden. Klipp sedan ut dem, blanda dem ordentligt och ordna om dem så att det blir en dikt!

3. Edith Södergran var finlandssvenska, d v s bodde i Finland men hade svenska som modersmål. Lyssna på när Stina Ekblad, som också är finlandssvenska, läser Södergrans dikter. Bra/dåligt? Varför?

4. “Rädsla, glädje, förväntan och sorg”. Skriv en dikt där samtliga ord ingår. Läs upp dem för varandra och jämför.

5. Välj en av följande känslor; melankoli, upprymdhet, förväntan, ängslan, inbilskhet. Gå sedan runt i skolans lokaler i tio minuter och försök att se på omgivningen och det som händer utifrån denna känsla.

Skriv ned dina upplevelser i form av en dikt.

6. Läs Edith Södergrans dikt “Dagen svalnar”.

7. Läs Sten Selanders dikt “Spela kula”… vad handlar den om? Filmatisera dikten. (Max 1 min) Välj passande musik

Läs/titta vidare

1. Ta reda på fakta om den svenska poeten Sonja Åkesson. Läs t ex dikterna Självbiografi, Ja Tack eller Vara vit mans slav och gör en biografisk tolkning av dem.

2. Läs några dikter av Werner Aspenström, t ex Du och jag och världen, Oktober, Höst, Mätarlarven eller Bondsyrener. Inom vilka teman rör sig hans dikter?

3. Läs dikten Jag tror på den ensamma människan av Gunnar Ekelöf. Vad ger den oss för bild av att vara människa?

4. Läs några av de svenskspråkiga modernistiska poeterna, t ex Edith Södergran och Pär Lagerkvist och analysera dem utifrån den tid, den kultur och det samhälle de är sprungna ur.

6. Läs några dikter av Kristina Lugn och analysera vilka stilmedel hon använder.

7. Läs diktsamlingen Svensk dikt av Lars Mikael Raattamaa och gör en intertextuell analys. Känner du igen några av dikterna? Vad har Raattamaa gjort med dem?